dinsdag 11 augustus 2009

110809: Marco van den Berg

Net als wij allemaal heeft ook coach Marco van den Berg de afgelopen maanden kunnen genieten van een vakantie om zich weer helemaal te kunnen opladen voor het nieuwe seizoen. Voorafgaand aan weer een nieuw basketbaljaar sprak de redactie met onze coach en tijdens dit gesprek passeerden vele onderwerpen de revue.

Als eerste vroegen we hem om nog even terug te blikken naar het afgelopen seizoen. ‘Er is heel veel gebeurd en de ploeg heeft het gewoon fantastisch gedaan. Vooral de slotfase was geweldig en we hebben echt op het juiste moment gepiekt. Ik ben blij dat de grondhouding van de Donarliefhebbers nu is veranderd van scepsis naar hoop. Dat zie je bijvoorbeeld nu aan de verkoop van seizoenkaarten. Er zijn nog nooit zoveel seizoenkaarten verkocht als nu. Dat is een goede basis voor mooie prestaties. Persoonlijk vond ik het ook een hele belevenis om eindelijk hoofdcoach te zijn bij mijn eigen jeugdclub’, aldus Marco.

Hoe is de samenstelling van de nieuwe ploeg tot stand gekomen? ‘Toen eenmaal duidelijk werd dat het hart van de ploeg niet in Groningen zou blijven wisten we al wel dat we weer helemaal opnieuw moesten gaan opbouwen. Samen met Albert van der Ark hebben we heel veel video’s van spelers gezien en ik heb ook veel spelers zelf gesproken. Het bestuur beslist uiteindelijk welke spelers worden aangetrokken en ik kan je zeggen, dit team is sterker dan vorig jaar. Op spelersgebied is er nu misschien geen continuïteit maar dat geldt zeker wel voor de sfeer, het publiek en mijn aanpak. Mijn taak is helder: met deze spelersgroep zo goed mogelijk presteren en proberen een plek in de finale te behalen’.

Je hebt dit jaar ook een assistent-coach. Wat vind je daarvan? ‘Ja, daar ben ik heel blij mee. In mijn eerste jaar heb ik de grote lijn van mijn visie neergezet. In dit tweede jaar kan je dan de nuances verder gaan aanbrengen en dat wordt een stuk makkelijker met een assistent erbij. Bovendien gaan we veel werken met videoanalyse om zo, objectief en individueel, spelers beter te kunnen beoordelen. Samen met Hein Gerd gaan we ons ook intensief met de jeugd bezighouden. Want het is zeker de bedoeling om zover te komen dat er later een regionale kern van Nederlandse spelers in het eerste spelen. Belastingtechnisch zijn Nederlanders helaas nog steeds veel duurder dan buitenlandse spelers dus alleen al daarom is de eigen jeugdopleiding voor Groningen heel belangrijk’.

Je hebt duidelijk een eigen aanpak en visie. Hoe zal dat in het komende seizoen te zien zijn? ‘Mijn visie is niet veranderd. Een aantal nieuwe spelers hebben, naast de geweldige sfeer hier in Groningen, juist ook voor mij gekozen omdat ze geloven in mijn aanpak. Natuurlijk moet de groepsdynamiek en het proces binnen het team weer opnieuw beginnen. Daarin zal weer een hele nieuwe strijd ontstaan en dat is alleen maar goed. Daar gaan we samen hard aan werken om uiteindelijk op de juiste momenten te kunnen pieken. Alle spelers zijn zorgvuldig gekozen. Ze zijn allemaal op persoonlijkheid en karakter geselecteerd met de juiste normen en waarden. Elk van deze spelers wil duidelijk een onderdeel van een team zijn. En dat is ook precies mijn visie. Als team gaan presteren en als team het beste in jezelf naar boven halen’.

Wat verwacht je van deze nieuwe groep? ‘Er zit heel veel klasse in deze groep. Individueel zijn het allemaal hele goede basketballers en een aantal van hen zijn ook heel mondig. Daar ben ik blij mee. Dan komt er ook nuttige informatie uit de groep zelf en dat vind ik prettig. Het doel is dat ze vooral vertrouwen in elkaar krijgen. Elkaar goed leren kennen en kunnen omgaan met tegenslagen. Dat is natuurlijk vooral mijn taak om ze dat duidelijk te maken. Als we daar in gaan slagen dan kunnen we met deze groep heel ver komen. Naast de Nederlanders ken ik Tim Blue, Matt Bauscher, Robby Bostain en Steve Ross natuurlijk al goed omdat deze ook vorig jaar al in Nederland speelden. De andere spelers zijn ook allemaal uit het juiste hout gesneden dus ik heb er alle vertrouwen in dat we als team prachtige prestaties zullen gaan neerzetten’.

Marco van den Berg is klaar voor het nieuwe seizoen. In de komende presentatiegids kunt u nog veel meer over hem te weten komen. Onder andere over het (muzikale) thema wat hij dit jaar voor de groep centraal zal stellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten