zaterdag 31 januari 2009

050209: Even terug in Groningen

Twee seizoenen lang speelde hij zijn thuiswedstrijden in Groningen. Afgelopen zomer verkaste hij uit het hoge Noorden en sloot een tweejarig contract bij de ploeg uit Leiden. Vandaag is hij weer even terug in onze stad. Niels Meijer, 28 jaar en vandaag onze tegenstander.

Ben je blij om weer eens in Groningen te zijn? ‘Ik vind het altijd leuk om weer in Groningen te komen. Ik heb hier een fantastische tijd gehad in de jaren dat ik hier speelde en bovendien komt mijn vriendin hier vandaan die ik trouwens afgelopen zomer ten huwelijk heb gevraagd. Dat is voor mij een extra reden waarom ik graag naar Groningen toe kom’.

Hoe bevalt het je in Leiden? ‘Het bevalt me prima bij mijn nieuwe ploeg. We hebben een goed team met veel ambitie, de resultaten zijn alleen nog niet altijd geweldig. Daar werken we hard aan en we proberen om in ieder geval bij de laatste acht te komen en mee te doen met de play-offs. In het begin van dit seizoen wilde ik het basketbal gaan combineren met het werken als fysiotherapeut waar ik de studie voor afgerond heb. Dat viel me niet mee en na drie maanden ben ik daar mee gestopt. Wellicht is het werk als fysiotherapeut niet helemaal voor mij weggelegd. Ik ben me nu aan het oriĆ«nteren wat ik naast het basketbal wel zou willen gaan doen. Ik ben er nog niet helemaal uit maar dat komt wel goed. Natuurlijk is het hier
anders dan mijn twee jaren in Groningen maar het basketballen in Leiden bevalt me goed. Het publiek is actief en fanatiek, ik noem het zelf soms “klein Groningen”. Het is in Leiden wel allemaal op een kleinere schaal maar men is net als in Groningen super enthousiast en er zit nog een hoop potentie in. Men wil de thuishal gaan verbouwen zodat er 2000 mensen in kunnen. Ik ben er van overtuigd dat de hal dan elke keer uitverkocht zal zijn’.

Hoe gaat het met je blessure? ’Tja, daar kom ik nooit meer vanaf. Mijn knie heeft door de jaren heen zoveel schade opgelopen dat ik de belasting altijd moet doseren. Dat is voor mij best moeilijk. Rond de kerstperiode heb ik altijd een terugslag. Ook in de afgelopen periode heb ik daardoor weer een paar wedstrijden moeten laten schieten. Ik train ook aangepast om de knie niet te veel te belasten. In ons team hebben we trouwens veel last van blessures maar dat zal bij de andere ploegen niet anders zijn. Afgelopen week trainden we sommige dagen met maar zes spelers. Gelukkig komen nu een aantal spelers weer terug van blessures dus de vooruitzichten zijn positief’.

Jullie hebben een nieuwe trainer gekregen, was dat noodzakelijk? ’Ivo was voor dit team niet de juiste coach. Nu werken we met Toon van Helfteren, die ken ik ook goed. Hij brengt natuurlijk veel kennis en ervaring met zich mee en daarnaast is het gewoon een goede coach. Bovendien heeft hij een hele positieve invloed op de ploeg’.

Wat vind je van de resultaten van de Capitals? ’Ik had absoluut verwacht dat ze het dit jaar goed zouden gaan doen onder leiding van Marco. Hij heeft veel verstand van het spel en weet dat op een goede manier over te dragen op het team. Dat ze tweede staan in de competitie vind ik zelfs heel knap. Het is een sterke competitie en Groningen heeft ook de nodige blessures
gehad. Als je dan toch nog meedoet in de hogere regionen dan ben je gewoon goed bezig. Onze eerste wedstrijd in Groningen van 18 oktober van afgelopen jaar was niet best. Ik was wat gespannen en speelde mijn slechtste wedstrijd van het jaar. We verloren dik. De wedstrijd in Leiden van 6 december jl. was een heel ander verhaal. Groningen speelde toen niet best en bovendien was Rogier toen nog geschorst. Ik deed toen niet mee maar we wonnen wel met 82-67’.

Welke spelers vind je erg goed in deze competitie? ’Twee namen zou ik willen noemen. Als eerste Rogier Jansen. Die speelt echt een heel goed seizoen. Vorig seizoen onder Pep kreeg hij niet altijd de kans om te laten zien wat hij kan maar ik wist altijd wel dat hij goed was. Dit seizoen speelt hij echt fantastisch. Hij is erg belangrijk voor de ploeg. De andere naam is Teddy Gipson. Die vind ik ook erg goed’.

Wat verwacht je van de wedstrijd van vandaag? ‘Haha, moeilijke vraag. Ik hoop dat bij ons de blessures weer voorbij zijn en dat we voor een hoop spanning kunnen zorgen. Het is in ieder geval een heerlijk gevoel om weer in Groningen te kunnen spelen. We gaan ervoor en ik verwacht minimaal een verlenging!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten