vrijdag 23 januari 2009

290109: Mr TT

Tijdens de afgelopen week was uw verslaggever getuige van één van de trainingen die de ploeg onder leiding van coach van den Berg onderging. Daar bleek maar weer eens dat de basis van sportief succes wordt gelegd tijdens de trainingen. Met een ongekende intensiteit en gedrevenheid werkten de mannen het vooraf vastgestelde trainingsprogramma af. Iedereen deed zijn stinkende best alsof het een finale was. Zeker ook Torey, de aanvoerder van de ploeg, werkte als een paard met dezelfde gedrevenheid die we bij de wedstrijden al van hem gewend zijn. Tijd voor een gesprekje met de kleine grote man van de Capitals. ‘We trainen hard, gestructureerd en intensief, dat is zeker waar. Dat is ook de basis van ons succes. De coach verwacht van ons een volledige overgave. Meer dan 100% inzet. Met diezelfde gedrevenheid is hij zelf ook met de sport bezig en dat heeft duidelijk rendement. We hebben het dit jaar niet eenvoudig, zeker ook met de blessures die we continue in de ploeg hebben. Maar de resultaten zijn goed en dat heeft alles te maken met die inzet en het karakter dat we tonen’ aldus Torey Thomas.

Wat vind je van de competitie in Nederland? ‘Het is een sterke divisie. Iedereen kan van iedereen winnen en je kan en mag nooit verslappen. Elke wedstrijd moeten we het uiterste geven want winnen en verliezen liggen heel dicht bij elkaar. Wij hebben een hele hechte ploeg. De spelers offeren zichzelf op voor het teambelang omdat dat simpelweg het belangrijkste is. Daarbij hebben wij ook nog de beste fans van het land waar we natuurlijk ook graag voor spelen. Het is heerlijk om zoveel steun van de fans te krijgen en bovendien vind ik het geweldig dat er ook bij uitwedstrijden elke keer zoveel mensen meekomen. Die warmte van het publiek heeft duidelijk een effect op de ploeg, elke wedstrijd weer’.

Welke spelers vind je er echt uitspringen in deze competitie? ‘Er spelen in Nederland veel goede spelers. Het niveau is hoog. Op mijn positie vind ik Matt Bauscher van Leeuwarden en Patrick Pope van Bergen op Zoom erg goed. Zeker tegen hen moet ik nog meer mijn best doen om ze verdedigend zoveel mogelijk uit de wedstrijd te houden. Bij de lange mannen vind ik Tim Blue van Bergen op Zoom, Anthony Richardson van Den Bosch en onze eigen Rans Brempong erg goed. Dat zijn mannen die een wedstrijd kunnen beslissen en heel belangrijk zijn voor hun team´.

Je hebt een ongelofelijke snelheid op het veld maar soms mis je nog wel eens een lay-up. Kan je dat verklaren? ‘Ik gebruik zoveel intensiteit en snelheid in mijn spel waardoor ik soms te hard bij de basket uitkom. In het verleden had ik daar nooit last van maar nu valt de bal te vaak verkeerd. Dat is mijn ding waar ik mezelf nu in moet verbeteren en natuurlijk ook hard aan werk’.

Hoe zal het verder gaan dit seizoen? ‘Alles kan. Dat is nu al wel gebleken. Als we straks bij de play-offs compleet en allemaal fit zijn dan is gewoon alles mogelijk. We staan nu op de tweede plek terwijl we van Amsterdam aldoor maar net hebben verloren. Bij play-off basketbal gelden andere regels en wetten. Dan is het elke wedstrijd “money-time”. We zullen zien wie dan uiteindelijk de sterkste ploeg heeft. Wij hebben net zoveel kans als de andere ploegen. Hard blijven werken en beter worden, dat is wat we nu moeten doen om straks zo ver mogelijk te komen. Ik hoop vooral dat mijn vriend Chaz straks zover is dat hij weer kan spelen. Hij is belangrijk voor de ploeg en we hebben hem zeker nodig’.

Wat zijn je ambities? ‘Ik ben nog jong en wil graag nog lang en op een hoog niveau basketbal spelen. Na mijn carrière als speler wil ik verder gaan met mijn studie rechten waar ik de basis al voor heb gelegd. Maar zover is het nog niet. Ik heb nog steeds punten die verbeterd kunnen worden en daar werk ik hard aan maar ik ben wel heel trots dat ik nu de best verdedigende guard in Nederland ben’.
En volgend seizoen? ‘Ik weet het nog niet. Alles kan. We zijn in gesprek met de club dus het zou best mogelijk kunnen zijn dat ik hier blijf. Maar dat is nu nog niet aan de orde’.

Met een glimlach op zijn gezicht bedankte hij mij voor het gesprek en liep vervolgens naar de kleedkamer voor een verfrissende douche. Torey Thomas, een slimme vent die met zijn gedrevenheid zeker een hoofdrol heeft in dit team. Aanvoerder is hij natuurlijk ook niet voor niks. TT, een absolute topper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten