vrijdag 20 april 2012

200412: Programma voor 210412

De Play-offs

We hebben er lang naar uitgekeken en eindelijk is het dan zover. Het toetje van het seizoen, hét moment dat het moet gebeuren, dé kans op de grote prijs, oftewel de play-offs 2012.

Doordat aan het begin van dit basketbaljaar twee ploegen redelijk plotseling wegvielen is gekozen voor een andere structuur. Voorheen speelden we de eerste ronde in een best-of-three waarbij de hoogst gekwalificeerde ploeg het thuisvoordeel had. Nu spelen de bovenste zes ploegen een minicompetitie in twee poules waarbij het thuisvoordeel voor alle teams gelijk is. Dat is nogal een wijziging. Je kan gerust stellen dat alle zes nu gewoon weer met 0 punten aan een kleine competitie gaan beginnen waarin alles mogelijk is en ook de laagst geklasseerde ploeg alle kans heeft om de halve finale te bereiken. De eerste twee van elke poule gaan door naar de volgende ronde. Je zal dus als eerste of als tweede moeten eindigen. In ons geval zijn Zwolle en Nijmegen, of beter gezegd Wijchen, de tegenstanders en dat belooft een flinke strijd te gaan worden.

Vorige week werd het laatste duel in de reguliere competitie hier winnend afgesloten tegen Rotterdam, de ploeg van coach Randy Wiel. Ondanks hun beperkte middelen en een karrenvracht aan blessures maakten ze in hun laatste duel van het seizoen er een echte wedstrijd van en werd het verschil uiteindelijk maar 14 punten. Voorafgaand aan dat duel zagen we via het videoscherm een korte boodschap van cabaretier Bert Visscher. Ook hij is fan van GasTerra Flames en als rasechte Groninger hoop ook hij op een succesvol toetje van het seizoen. En zo zijn er meer. Zo zien we cabaretier, zanger en presentator Arno van der Heyden ook vaak aanwezig bij de thuiswedstrijden hier in MartiniPlaza. We vroegen hem naar zijn interesse in het basketbal en zijn verwachtingen:

‘Jaren geleden was ik druk bezig mijn vriendin te veroveren met bubbels en verse vis en andere culinaire specialiteiten. Soms sloeg ze mijn uitnodiging af met de mededeling dat ze niet bij me kon komen eten, omdat ze naar basketbal moest. Ik vond dat wel stoer. Ze basketballt! Wow. Op een dag kwam ze wel even een wijntje drinken, maar ze kon weer niet blijven eten vanwege basketbal. Ik dacht: eerst drank en dan nog sporten? Dapper. En toen ze even later zonder tas of sportkleding vertrok vroeg ik: moet je nu eerst nog langs je eigen huis? Nee, zei ze. Ik fiets rechtstreeks naar MartiniPlaza. Het kwartje viel. Ze speelde niet zelf, ze keek! Daar leek me weinig aan, maar ik ging toch een keer mee om bij haar in de smaak te vallen. En vanaf die eerste keer ben ik er niet meer weg te slaan. Vanavond de eerste wedstrijd play-offs. Wij zijn erbij. Ik weet niet of “Donar” kampioen zal worden dit seizoen. Het is een raar jaar geweest tot nu toe, maar dat zegt niks. Soms kun je een verovering vieren zonder dat je er zelf op gerekend had. Ik kan het weten. Ze zit naast me op de tribune’.

Een raar jaar met pieken en dalen. Maar uiteindelijk zijn we tweede geworden op de ranglijst en liggen alle kansen volledig open. Zoals coach Hakim Salem het zei in een weekkrant afgelopen week: ‘we gaan er alles aan doen om kampioen te worden’. Niemand kan in de toekomst kijken maar de intenties zijn duidelijk. En zo hoort het ook! Dat is waar je het hele jaar als ploeg, als organisatie en als supporter naar toe hebt gewerkt. De spanning stijgt en de resultaten zijn elke wedstrijd nu cruciaal en doorslaggevend. Vandaag begint het voor ons tegen de ploeg van coach Michael Schuurs. Twee weken geleden verloren we voor de competitie daar nog de laatste reguliere uitwedstrijd maar vandaag is alles anders. It’s Play-offs Time en dan gaan opeens andere krachten meespelen. De sterkste ploeg, mentaal en fysiek, zal de overwinning binnenslepen en vervolgens met volle kracht vooruit gaan. En waar dat zal eindigen? Niemand die het weet.
Heel Groningen en omstreken hebben wel zin in een sportieve prijs. Laten we met de juiste instelling samen gaan voor het hoogst haalbare en daar kunnen wij onze positieve bijdrage zeker aan bijdragen. Kop d’r veur en gewoon gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten