zondag 18 april 2010

180410: Prijzen

Er is duidelijk iets mis in het Nederlandse basketballand. Sinds gisteravond weten we nu definitief de rangschikking van de competitie en die liegt er niet om. Wij staan met stip op nummer één en daarna volgt de rest. Leiden is als vijfde geëindigd. Precies een week geleden werden tijdens het gala de prijzen uitgereikt aan de besten van dit seizoen. De belangrijkste speler (MVP) werd Gibson en als coach van het jaar werd Toon van Helfteren uitgeroepen Beide mannen zijn overigens van Leiden. Haryasz werd de center van het All-Starteam. Samen met Gibson (Leiden), LeMelle (Leiden), Akerboom (Den Bosch) en Hilliman (Rotterdam) vormt hij het vijftal dat werd verkozen tot de beste spelers van de competitie.

Na een weekje is het nu pas goed tot me doorgedrongen. Deze verkiezing slaat echt helemaal nergens op. Even een paar conclusies. Hilliman de beste power forward? Ja, hij is echt een stuk beter dan Ellis en bovendien is hij met zijn ploeg (Rotterdam) heel hoog geëindigd in de competitie. Akerboom als small forward? Schiet wel eens een bal van afstand raak maar ik ken er betere op zijn positie. LeMelle als shooting guard? Ja, hij is natuurlijk veel beter dan Bauscher. En Toon van Helfteren, los van het feit dat ik het hem wel gun, als beste coach? Ja, hij won de beker in het beruchte weekend maar in de competitie was het niet echt top met een vijfde positie op de ranglijst.

Dit worden de prijzen van het seizoen 2009-2010 genoemd. Ik bespaar me de moeite maar om er precies achter te komen hoe en door wie deze namen zijn vastgesteld. Maar laten we eerlijk zijn, het is absoluut geen afspiegeling van de realiteit. Natuurlijk gun ik iedereen zijn prijzen maar laten we de kerk wel even midden in het dorp houden. De komende weken zullen we echt zien wie de besten zijn. Dan scheiden de echte mannen zich af van de jongens. Of zal Hilliman nu echt gaan opstaan en zijn ploeg naar grote hoogte laten stijgen?

Mijn keuze: MVP: Sjors Poels en coach van het jaar: Erik Braal. Gefeliciteerd.

Wat een blamage.

2 opmerkingen:

  1. HJ,

    Daarom wacht ik tot na de playoffs met de bekendmaking van de "Eurobasket Awards".
    Weet wel zeker dat je andere winnaars krijgt :-)
    Bemoei me daarom ook niet met de prijzen tijdens de All Star weekend.

    Zie je Donderdag!!!!

    Fred

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hinken op twee gedachten: Is de Most Valuable Player most valuable voor zijn team? Of is ie gewoon het "meeste waard"?
    In het eerste geval kan ik me de keuze voor Gibson voorstellen: zonder hem is Leiden kansloos. Het kan bij die interpretatie zelfs gebeuren dat de MVP NIET in het all-star team speelt...
    Bij het all-star team zou je je kunnen afvragen of een van de niet-Flames spelers iets toe zou voegen aan het team van Flames. Zo niet...
    Daarom heb ik gewoon voor de basis van Flames gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen